Alle kundeanmeldelser fra Arve Johansen
Review om: Euroflorist
Et desperat forsøk på å fraskrive seg ansvaret for egen svikt.
Når en blomsterhilsen blir til frustrasjon
Blomster er en universell måte å uttrykke følelser på – omtanke, glede, kjærlighet eller sorg. Men når en enkel gest, som en blomsterlevering, ender i skuffelse på grunn av leverandørens svikt, oppstår naturlig nok frustrasjon.
Min mor fylte nylig 80 år – en anledning som fortjente å bli markert på en spesiell måte. Ettersom jeg var på den andre siden av jordkloden, bestemte jeg meg for å overraske henne med en blomsterbukett. Gjennom et raskt Google-søk kom jeg over EuroFlorist.no, som profilerer seg som en profesjonell aktør innen blomsterleveranser. Jeg la inn bestillingen 1. januar, hele fem dager før leveringsdatoen 6. januar. Ifølge nettsiden deres skulle levering skje mellom kl. 08.00 og 21.00. Dette ga meg en følelse av trygghet og profesjonalitet.
Men det som skulle vært en hyggelig overraskelse, utviklet seg raskt til en frustrerende opplevelse.
En sviktende leveranse
På fødselsdagen ventet jeg spent på å høre fra min mor. Jeg forventet at hun ville nevne den flotte buketten. Til min overraskelse hadde hun ikke mottatt noe som helst. Jeg kontaktet umiddelbart EuroFlorists kundeservice via deres nettside, der jeg kun fikk tilgang til en automatisert chattefunksjon som viste seg ubrukelig.
Dagen etter, den 7. januar, mottok jeg en e-post fra kundeservice. Først ble det hevdet at blomsterforhandleren ikke hadde oppdatert systemet. Kort tid senere kom en ny forklaring: Dårlige værforhold hadde hindret leveransen. Disse forklaringene fremsto som motstridende og lite troverdige.
Samme dag forsøkte EuroFlorist å levere blomstene, men poenget med blomster er at de skal følge anledningen. Jeg instruerte derfor mine foreldre om å avvise leveransen – forsinkelsen gjorde buketten irrelevant. Hadde dette vært en begravelse, ville en slik forsinkelse vært helt uakseptabel.
Det som skjedde videre, gjorde situasjonen enda verre: EuroFlorist kom med en utrolig påstand om at min far – en 81 år gammel mann – hadde opptrådt voldelig og konfronterende mot leveringspersonen. Dette er både grunnløst og uakseptabelt, og det virker som et desperat forsøk på å fraskrive seg ansvaret for egen svikt.
Værforhold eller dårlig rutine?
EuroFlorist skyldte på dårlige værforhold. Selv om det var utfordrende vær på ettermiddagen 6. januar, bedret forholdene seg betydelig etter kl. 19.00. De hadde hele leveringsvinduet på morgenen (08.00–14.00) og igjen på kvelden (19.00–21.00) til å gjennomføre leveransen. Dette gjør unnskyldningen utilstrekkelig.
Det som forsterket skuffelsen, var at verken jeg eller mottakeren ble kontaktet, selv om selskapet hadde tilgang til begge våre telefonnumre. En enkel melding eller samtale kunne løst situasjonen. Isteden måtte jeg selv oppdage problemet og bruke mye tid på å følge det opp.
Manglende ansvar
EuroFlorist hevder at blomstene til slutt ble levert, men nekter å fremlegge dokumentasjon som en signatur eller mottaksbekreftelse. Mangelen på dokumentasjon og oppfølging avslører dårlig intern kontroll og uprofesjonell kundehåndtering. Samtidig har de heller ikke adressert den påståtte systemfeilen de nevnte i sin e-post.
Når jeg kontaktet banken for å reklamere på betalingen, fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne klage før det hadde gått 15 dager siden kjøpet. For en forgjengelig vare som blomster gir dette liten mening – blomstene mister sin verdi i løpet av få dager.
Forbrukernes rettigheter må styrkes
Denne hendelsen belyser et større problem i forbrukerlandskapet. Leverandører som EuroFlorist, som markedsfører seg som profesjonelle aktører, må holdes ansvarlige når de ikke leverer som lovet. Når en kunde bestiller fem dager i forveien og betaler for en spesifikk tjeneste, er det rimelig å forvente at leveransen skjer som avtalt.
Forbrukere trenger bedre beskyttelse mot slike situasjoner. Reklamasjonsregler bør tilpasses varens natur og verdi, og selskaper som EuroFlorist må forpliktes til større transparens og bedre kundeservice.
Blomster er ikke bare en vare – de bærer med seg følelser, omtanke og betydning. Å svikte på dette området er ikke bare en skuffelse for kunden, men også et tillitsbrudd som skader bransjens omdømme.
Til slutt er det verdt å nevne at en rask sjekk på nettet avslører at EuroFlorist allerede har et dårlig rykte blant kunder. Dessverre var jeg ikke oppmerksom på dette før jeg la inn bestillingen. Denne opplevelsen bekrefter at de gjør lite for å rette opp i problemene som stadig rapporteres. Det virker som om de aktivt unngår å ta ansvar for feil og benytter seg av tvilsomme unnskyldninger for å dekke over mangelfulle tjenester.