- På
- 28 Jan 2022
- Lesetid
- 12 minutter
Klær har gått fra noe som i utgangspunktet bare hadde til hensikt å holde oss varme og dekke til deler av kroppen vår, til et kulturelt fenomen på likhet med kunst. Vi har ulike klær for ulike anledninger og hvordan vi kler oss er med på å avgjøre hvordan andre oppfatter oss. Klær blir også mer og mer tilgjengelig både i form av fysiske butikker og nettbutikker.
Klær og mote historie
Klær er noe som har eksistert i lang tid og selv om det er usikkert når vi først begynte å bruke klær så estimeres det å være rundt 100.000 til 500.000 år siden. En kjent teori er at klær ble oppfunnet da jordens temperatur ble betraktelig kaldere under istider. De første kjente materialene vi brukte til å lage klær var blant annet dyreskinn, pels, plantematerialer som gress og blader, benrester og skjell. Etterhvert som behovet for klær økte fant vi opp nye produksjonsmetoder som blant annet veving som har eksistert siden starten på vår tidsregning, og i senere tid strikking og hekling. Oppfinnelsen av symaskinen på begynnelsen av 1800-tallet har gjort fremstillingen av klær mye enklere, noe som gjør at vi i dag er i stand til å produsere utrolige mengder klær på kort tid. Klær be tidlig en del av kulturen vår og raskt noe som var med på å si noe om menneskers velstand. Mennesker som var rike på ressurser hadde gjerne penere klær av dyrere materialer enn fattige, og fenomenet mote og derav trender ble til tidlig på 1800-tallet. Mote er en smaksretning innen segment som klær og noe som brukes for å beskrive populariteten til ulike artikler, mens trender er noe som forteller hva som var populært på hvilket tidspunkt. I dag blir mote ofte knyttet til mer eksklusive merkeklær fra kjente designere som blant annet Gucci og Prada.
Kjente mote trender
Mote trender og stiler blir gjerne sortert etter tidsperioder. Det er for eksempel svært vanlig å referere til 80-talls klær når vi snakker om hvilken stil som var på moten på 1980-tallet. Dersom vi ser på de siste 100 årene finner vi spesifikke plagg eller tilbehør som kan knyttes til hvert eneste tiår. På 1900-tallet var det for eksempel korsettet som var det mest fremtredende plagget når det gjaldt dameklær for denne perioden, på 1940-tallet fikk vi bikinien, 1960-tallet var preget av miniskjørtet og på 1980-tallet var det svært populært med trange bukser og leggings. Selv vi ofte snakker om tidsperioder når det kommer til mote så endrer trendene seg i dag så fort at de også kan deles inn i sesonger. Det som var populært forrige vinter er ikke sikkert at er populært lenger denne vinteren. Dette gjør at vi får nye trender for hver eneste sesong, særlig i land som Norge der vi også har behov for ulike klær til ulike sesonger. Det er stor konkurranse mellom klesbutikkene om å være mest mulig oppdatert på trender. Vi ser også at det stadig blir vanligere å reintrodusere gamle trender, noe som for eksempel bukser med høyt liv fra 80-tallet er et godt eksempel på da disse har vært på moten igjen den siste tiden.
Klær og mote i dag
De siste tiårene har vi hatt flere eksempel på fremtredende trendplagg både når det gjelder dame- og herreklær. Et eksempel på dette er for eksempel skinny jeans eller slim-fit jeans, som tidligere bare var på moten for damer, som på midten av 2000-tallet også ble en trend for menn. I tillegg har vi fått tilbake flere klassikere som blant annet boyfriend-jeans som var populære på 60-tallet, cardigan for kvinner og choker-smykker. Andre plagg som har vært på moten de siste årene er klær i neonfarger, tresko, regnstøvler med hæl, platåsko, overdimensjonerte plagg og joggesko. Pandemien i 2020 la også til rette for nye trendsettere av hansker og ansiktsmasker da dette ble mer vanlig å bruke. Siden trendene endrer seg stadig raskere er vi i dag avhengige av lett tilgjengelige kanaler for å holde oss oppdatert på hva hvilke trender som er populære. Dette har gjort internett til en svært viktig informasjonskilde og det er vanlig å benytte seg av alt fra blogger til sosiale medier for å finne inspirasjon til nye og trendy antrekk. Både influencere og klesbutikker er til stede på de fleste plattformer for å markedsføre egne og andres produkter.
Bærekraftige klær
Et annet aspekt som har blitt mye mer fokus på i de siste årene er miljøvennlig klesproduksjon og bærekraftige produkter. Etterhvert som kunnskapen vår om miljøet øker er det enklere for oss å se hva som er mest skadelig for planeten vår slik at vi kan utvikle nye og bedre måter å fremstille varer på. Klesbransjen har fått mye kritikk for hvordan de produserer, selger og leverer varer noe som har gjort at mange klesbutikker og merkevarer har tatt grep for å føre en mer miljøvennlig produksjon. Dette gjøres blant annet ved å benytte seg av tekstiler fra fornybare ressurser som for eksempel bambus, furu, hamp og ull. Noe annet klesbutikkene også har hatt fokus på er å benytte seg av grønnere materialer for emballasjer og leveringspakker. Her har de fleste først og fremst hatt fokus på å minimere bruken av plast som er et av de minst miljøvennlige materialene vi bruker. Dette gjelder særlig for virksomheter som selger klær på nett da disse må pakkes godt nok for å ikke bli skadet under leveringsprosessen.
Klær på nett
Det blir stadig vanligere å handle klær på nett og netthandel har vokst enormt de siste tiårene. I starten kunne det gjerne virke utrygt å betale for klær man ikke hadde sett i virkeligheten, men nå blir det enklere og enklere å avgjøre om en nettbutikk er trygg og pålitelig. Internettet gir oss tilgang til et hav av informasjon om bedrifter og selskap, noe som gjør det enklere å finne ut hvilke som virker seriøse. Et av de beste verktøyene vi har for å avgjøre om et selskap er pålitelig er derimot kundeanmeldelser. Før du velger å handle klær på nett er det derfor viktig at du leser hva andre har å si om selskapet. Dette kan du gjøre på NorskeAnmeldelser der du vil finne en detaljert oversikt over nettbutikker både med informasjon om selskapet og med anmeldelser fra andre som allerede har benyttet seg av dem. Se for eksempel hva andre sier om populære klesbutikker på nett som blant annet Boozt, Nelly, NA-KD, Zalando og Miinto.
Populære klesbutikker i Norge
Det finnes mange populære klesbutikker i Norge som både er tilgjengelig i fysiske butikker og på nett. En klesbutikk kjede som kanskje er en av de mest kjente er H&M. Denne butikken selger et stort utvalg dame- og herreklær, men har også produkter innen kategorier som babyklær og gravidklær. H&M har også et variert prissegment slik at du både kan finne billige klær men også mer eksklusive merkeklær da de i perioder samarbeider med kjente merker som Jimmy Choo og Versace. Andre kjente klesbutikker som har vært aktive i Norge i lengre tid er blant annet Ellos, Lindex, Zara, Carlings og Match. Vi ser også en økning i interesse for mindre nisjebutikker som fører et mindre og nøye utvalgt sortiment. Dette kan gjerne forklares med at de aller fleste handler klær i de største kjedebutikkene, noe som gjør at det er fort gjort å ende opp med akkurat de samme antrekkene. Har man derfor et ønske om å skille seg ut fra mengden så kan det være en god ide å finne frem til mindre kjente merker som for eksempel Sofies Villa eller Marikken.
Praktiske klær
Det finnes selvfølgelig ulike klesbutikker for ulike klær og du må gjerne benytte deg av andre butikker dersom du er ute etter yogaklær enn om du er på utkikk etter nye skiklær. Klær som arbeidsklær og fritidsklær har ofte mer fokus på funksjonalitet enn design, men det finnes også mange kjente merkevarer innen dette segmentet som for eksempel Norrøna, Devold og Oakley. Selv om klærne de produserer først og fremst har fokus på å bruke materialer som er ideelle for friluft så legger de også vekt på selve utseendet. Et annet segment som har mye fokus på funksjonalitet og materialer er sko. Sko er stor del av klesmarkedet og det finnes et enormt utvalg innen dette segmentet. Vi finner en mengde ulike sko som er spesialtilpasset for ulike formål. Når det kommer til praktiske sko snakker vi gjerne om vintersko, arbeidssko, joggesko, tursko eller støvler. Andre praktiske klær er for eksempel regnklær, våtdrakter og kjeledresser.
Eksklusive merkeklær
Merkenavnene som har aller størst fokus på mote, trender og design kalles gjerne for eksklusive motehus. Disse kommer stadig med nye kolleksjoner som er produsert fra dyre og elegante materialer. Mange av disse merkenavnene blir også sett på som trendsettere, noe som vil si at klærne de lanserer ofte har mye å si for de neste trendene. Slike eksklusive merkenavn finnes både for hverdagsklær, festklær og mer praktiske klær. Det finnes for eksempel svært kjente merkenavn innen kategorien treningsklær som blant annet Nike og Adidas. Når det kommer til hverdagsklær og festklær finnes det en rekke store navn, og noen av de mest kjente vi kan nevne er Coco Chanel, Louis Vuitton, Ralph Lauren og Christian Dior. Dette er motehus som vi kan forvente å se på motehendelser som for eksempel Fashion Week. Fashion Week er en begivenhet der populære designere har muligheten til å vise frem nye kolleksjoner ved å kle opp modeller som viser frem plaggene, ofte gjennom en catwalk. Modellene går da frem og tilbake foran et publikum samtidig som de poserer. Fashion Week arrangeres på en rekke ulike destinasjoner og de mest populære for disse motehendelsene er først og fremst Paris, New York, Milan og London.
Klær til lave priser
Klesbransjen består av en rekke ulike prissegment og dersom du gjør de rette undersøkelsene kan du finne noen overraskende gode priser. Det finnes selvfølgelig noen butikker som har stort fokus på billige klær der du kan finne klær til lave og stabile priser, men de fleste butikker har ofte salg og tilbud som gjør at du kan finne mer eksklusive klær til en mye lavere pris. Her kan du spare mye på å gjøre noen gode undersøkelser på forhånd. Det finnes nemlig noen faste perioder i løpet av et år der mange butikker har salg på samme tid. Dette er som regel en stund før vi går fra en sesong over til en annen. På dette tidspunktet har butikkene gjerne behov for å lage plass til kolleksjonen som skal fases inn for den nye sesongen og trenger derfor å kvitte seg med lagerbeholdningen fra den forrige. I tillegg til salg knyttet til sesongoverganger har vi også noen faste handledager og perioder som januarsalg og Black Friday. Det kan derfor lønne seg betraktelig å vente med et innkjøp til de populære salgsperiodene for å se om plagget du ønsker deg blir satt ned i pris. For deg som er ute etter de aller billigste klærne uten å måtte tilpasse deg etter salg og tilbudsperioder så er gjenbruk et annet godt alternativ. I Norge har vi for eksempel butikker som Fretex der du kan finne brukte klær til lave priser hele året.
Klær er i dag en viktig del av kulturen vår og noe mange av oss bruker for å uttrykke personligheten eller identiteten vår. Dette gjør at vi gjerne bruker mye tid på å velge ut de riktige plaggene for å kunne oppnå en egen stil. Klesbransjen vokser stadig både i form av utvalg og smaksretninger, men også i mengde. Det har aldri vært enklere å handle klær enn det er i dag, og ved å gjøre noen gode undersøkelser på forhånd er det lett å finne frem til de beste butikkene og tilbudene. Husk å lese om tidligere kunder sine erfaringer med en nettbutikk før du velger å benytte deg av dem.