- På
- 28 Nov 2024
- Lesetid
- 3 minutter
Ønsker du å lage din egen nettbutikk? Det har aldri vært raskere å komme i gang, men ei heller vanskeligere å skape salg og få pålitelige kjøpere. Med noen enkle grep kan du derimot få nettbutikken din til å gå på skinner, selv om du aldri har prøvd å selge på nett eller vet prosessen for å kjøp domene på one enda. Her er noen steg til hvordan du kan skape en nettbutikk som oppnår suksess og popularitet.
Selg deg selv eller din interesse
Før du starter med hele prosessen av å åpne ditt eget firma, trenger du et publikum. Selv om flere nettsidebyggere forteller deg om at du kan få opp en nettbutikk på 1-2-3, er det ingen som kommer til å besøke den dersom du ikke har potensielle kjøpere. Så, før du er klar for å sette i gang med en egen bedrift på nett, er det viktig å bygge seg en følgerbase. Alle kjenner til de største norske influenserene som Sophie Elise og Isabelle Raad, noe som også gjør det enkelt for dem å starte hva som helst. Hvis de lanserer et solbrillemerke, kleskolleksjon eller lignende, vil de automatisk kunne markedsføre seg og samtidig oppnå tillit til sine millioner av følgere. Det er derimot ikke en selvfølge at mannen eller kvinnen i gata kan oppnå samme salgsnivå som influensere uten å jobbe hardt for det.
Hvis du ikke er komfortabel med å oppnå en følgerbase gjennom ditt personlige liv, er det mulig å heller starte kanaler på sosiale medier som reflekterer det du til slutt skal ende opp med å selge. Hvis du ønsker å selge ammeputer, kan det være en god idé å starte en Instagram konto som legger ut memes om foreldrerollen. Humor er ofte en praktisk og enkel løsning for å tiltrekke følgere. En annen vinkel for det samme nettstedet kan være en fakta-basert konto som deler fakta om alt fra svangerskap til amming. Det er ikke alltid slik at du trenger å selge deg selv gjennom sosiale medier for å få en følgerbase, men én ting er sikkert: du trenger en følgerbase for å få salg. I disse dager er ikke SEO nok.
Start din bedrift
Mens du bygger kanaler på sosiale medier, bør du sakte men sikkert også komme nærmere drømmen om en nettbutikk. For å oppnå tillit hos følgerne dine, kan du gi interesserte såkalte 'freebies'. La oss fortsette med eksempelet om å selge ammeputer. Du kan dele innlegg hvor følgerne må kommentere for å få tilsendt e-bøker om amming. De som tar seg bryet til å kommentere, er de som også har større sjanse for å kjøpe av deg når du lanserer. Du kan når som helst sette opp ditt eget ENK helt gratis hos Skatteetaten før du setter i gang med å bygge nettbutikken. Det er en rask prosess hvor du ikke trenger tenke over skatt eller moms før du har bygget deg litt opp, noe som gjør det til en gratis investering med lav risiko.
Sørg for at nettbutikken reflekterer samme estetikk som dine kanaler på sosiale medier. Fargepsykologi er en god pekepinne avhengig av hvilke produkter du vil selge og hvilken følgerbase du ønsker å oppnå. Slik blir det enklere for kjøperne dine å gjenkjenne deg. Det kan også være lurt å stille følgere spørsmål om sine interesser hvis du enda ikke helt vet akkurat hvilke produkter du ønsker å selge. Mange har en god idé om hva de ønsker å selge, men til syvende og sist er det kunden som faktisk kjøper det. Derfor er det viktig å vite hva de egentlig ønsker seg. Innenfor bedriftsverden sies det ofte at det er stor forskjell på å ha en idé hvor man trenger å søke etter et marked, i forhold til å sette opp en bedrift som følger markedstrender. Sistnevnte vil oppnå suksess raskere, mens førstnevnte ofte trenger luft under vingene for å faktisk generere salg.