- På
- 28 Nov 2024
- Lesetid
- 5 minutter
Hvorfor må vi kjøre bakgrunnssjekker? Enkelt sagt så må du vite hvem du ansetter.
Du bærer ikke på et ønske om å undersøkes av en ukvalifisert lege? Eller ikke vite om at den helsearbeideren som tar vare på moren din har et langt kriminelt rulleblad?
Når du utfører bakgrunnssjekker før ansettelser er det for å passe på at den valgte kandidaten er kvalifisert, kompatibel og passer best for rollen.
Å fullføre disse omfattende kontrollene på hver enkelt kandidat kan være en tidkrevende oppgave som krever mye arbeidskraft og ressurser når det gjøres manuelt.
Å velge å automatisere denne prosessen med en egen programvare kan bidra til å skape en bedre opplevelse gjennom hele ansettelsesprosessen.
Med en automatisert bakgrunnssjekk av kandidater kan du sjekke en persons bakgrunn med informasjon om:
- Ansettelseshistorikk
- Faglige kvalifikasjoner
- Formell kompetanse
- Politiattest
Målet er å gjøre prosessen så effektiv som mulig slik at du som arbeidsgiver raskt kan ta oppdaterte beslutninger om jobbsøkerne.
Hvordan fungerer løsningen i praksis?
Det er viktig å kjøre bakgrunnssjekker for å male et reelt bilde av hvem du potensielt ansetter. Å opprette denne kandidatprofilen innebærer å krysse av for mange bokser og kjøre flere sjekker. Ting som visum, kriminelle poster og rett til å jobbe er avgjørende for å sikre at din nye ansettelse passer godt for stillingen og er kvalifisert til å jobbe i den stillingen.
Noen av disse må kontrolleres regelmessig for å sikre at de forblir gyldige og oppdaterte. Å ta på seg denne oppgaven manuelt, bortsett fra å være tidkrevende, risikerer å møte menneskelige feil, der viktige ting kan gå glipp av eller glemmes og etterlate deg eller din bedrift på feil side av regeloverholdelse.
Med automatisering av alle disse sjekkene sørger du ikke bare for at du krysser av for hver boks, men du har også innebygde påminnelser og varsler som sikrer at du aldri glemmer å sjekke på nytt. Med en grundig identitetskontroll sikrer du at all informasjonen du samler inn er autentisk.
Å kjøre alle disse visningene gir deg tilgang til mye privat og sensitiv personlig informasjon. Å holde disse dataene beskyttet og sikre er ekstra viktig for tilliten og sikkerheten til kandidatene dine.
Ved å integrere programvaren i ditt eksisterende system kan også ta vare på dette, noe som gir både deg og ansatte trygghet i å vite at informasjonen deres alltid er trygg og sikker.
Fordi tid er penger
En manuell bakgrunnssjekk tar minst 30 minutter å gjennomføre. Men det forutsetter at du får innhentet informasjonen raskt og får rask tilbakemelding på verifiseringen.
Hvorfor velge å automatisere bakgrunssjekken?
Å velge en programvare for å forenkle en bakgrunnssjekk ansettelse, har flere fordeler. I tillegg til at du blir kvitt de hverdagslige og repeterende oppgavene som alltid tar for mye av tiden din, kan automatiseringen hjelpe bedriften med å bygge en bedre opplevelse. Du vil slippe trange tidsfrister og til og med bidra til å få på plass rett kandidat raskere.
Automatisering av denne prosessen gjør det ikke bare enkelt for dommeren å skaffe deg informasjonen du trenger når det passer dem, det gir deg også timer med ekstra tid til å dedikere til andre viktige oppgaver, som å fokusere på sikkerhet og trygghet og strategiske mål.
En verdig ansettelsesprosess
Folk husker en god ansettelsesopplevelse like mye som de husker en god jobb. Øk omdømmet ditt og få den positive jungeltelegrafen flytende med en solid kandidatopplevelse.
Vi foretrekker alle ting som er raske, enkle og bare fungerer. Å skape en sammenhengende og hyggelig kandidatopplevelse for potensielt hundrevis av forskjellige mennesker er en vanskelig oppgave å takle på egen hånd.
Selv om korrekturlesingen kanskje er unnagjort, så kan det være lurt å lese over dette i etterkant.
Slik fungerer automatiske bakgrunssjekker
Å sette opp automatiske bakgrunnssjekker kommer også med noen få ekstra og ikke så åpenbare fordeler.
Å ha et solid system på plass kan bidra til å redusere omsetningshastigheter for deg eller din klient. Når du vet at din potensielle nyansatte har alle nødvendige kvalifikasjoner og erfaring, samt en pålitelig bakgrunn, blir det mye lettere å plassere folk som vil trives og lykkes i den rollen. Stadig utskifting av ansatte kan være en kostbar utgift, så å minimere omsetningen med grundige automatiserte kontroller sikrer at du ansetter riktig første gang.
Å ha et sømløst system kan også hjelpe deg med å fange opp flere passive kandidater, nemlig kandidater.
Hva er utfordringene med manuell bakgrunnssjekk?
Med en manuell bakgrunnssjekk vil ikke prosessen gjennomføres på samme måte for alle søkere. Dette kan føre til menneskelige feil og ulike måter å jobbe på.
Det tar mye tid og kan føre til dårlig bakgrunnssjekk, og noen ganger kan viktige trinn bli hoppet over. Prosessen krever at man:
- Samler inn informasjon fra forskjellige steder
- Dobbeltsjekker at informasjonen er riktig
- Ordner opp i feil eller uoverensstemmelser.
Forskjellige jobber og søkere kan trenge ulike typer bakgrunnssjekk og verifisering. Det er vanskelig å skreddersy prosessen manuelt, fordi det krever at man raskt og nøye vurderer all informasjon som blir samlet inn.
Automatisering av prosesser er fremtiden
Det er måter at automatisering kan bidra til å gjøre ansettelsen både enklere og bedre. Med en programvare som utfører bakgrunnssjekker kan arbeidsgiver og de ansatte:
- Jobbe mer effektivt.
- Redusere feil i prosessen.
- Gi søkere en bedre opplevelse.
- Ta smartere ansettelsesvalg.
Det handler om å gjøre ting enklere, raskere og tryggere. Og ved å bruke en programvare til denne prosessen, vil du sørge for en tryggere arbeidsplass med de rette kandidatene på riktig plass.