Anmeldelser av kundeservice hos norske banker 

Anmeldelser av kundeservice hos norske banker 
Tjenester

De aller fleste nordmenn har et kundeforhold i én eller flere banker, og mange av oss må forholde oss til kundeservice fra tid til annen. Dersom kundeservice ikke lever opp til forventningene, kan dette bidra til å gjøre hele kundeopplevelsen dårlig.

Før du velger bank, kan det derfor være nyttig å lese anmeldelser av kundeservice hos ulike aktører. Du kan også legge igjen en anmeldelse av banken din, enten du har gode eller dårlige erfaringer med support.

Hvilke arbeidsoppgaver har kundeservice hos banker?

Enten du trenger hjelp med refinansiering med betalingsanmerkning eller har behov for å sperre et kort, er det naturlig å kontakte kundeservice. Hos norske banker har kundeservice en rekke oppgaver, der formålet er å gi en best mulig kundeopplevelse.

Kundeservice vil for eksempel kunne besvare spørsmål, eller yte rådgivning dersom du har behov for tips. Kundestøtteavdelingen kan også ta imot ris og ros fra kunder som ønsker å gi tilbakemeldinger om sine opplevelser av produkter og tjenester.

Når banken mottar positive eller negative tilbakemeldinger, får de et bedre bilde av hva kundene liker og ikke. Dette vil igjen kunne bidra til at banken kan endre sine rutiner om nødvendig, slik at du og andre kunder blir mer fornøyde.

  • Svare på spørsmål

  • Rådgivning

  • Registrere gode og dårlige tilbakemeldinger

Hva kjennetegner god kundeservice hos banken?

God kundeservice er en viktig bærebjelke i en velfungerende bank. Hva som kan kategoriseres som «god» kundeservice er nok noe varierende fra kunde til kunde. De fleste er imidlertid enige om at disse faktorene bidrar til en bedre kundeopplevelse av support:

  • Gode åpningstider

  • Mulighet for å prate med ekte kundemedarbeidere

  • Raskt svar på henvendelser

  • Hyggelige og serviceinnstilte kundeservicemedarbeidere

  • Flere kontaktmuligheter (e-post, chat, telefon, sosiale medier etc.)

  • Tilgang på FAQ (ofte stilte spørsmål med svar)

Mange norske banker oppfyller overnevnte krav, noe som bidrar til fornøyde kunder og gode anmeldelser. Dette er gjerne de mest populære bankene også, noe som antyder at valg av bank henger sammen med god kundestøtte.

De bankene som tilby best kundeservice tar seg som regel god tid til å lytte til kundene. De fleste kunder setter pris på å bli hørt. Banker som måler kundetilfredshet har et klart forsprang her, siden de hele tiden har oversikt over hva kundene mener.

Hva er dårlig kundeservice hos banken?

Mange anmeldelser av kundeservice er et resultat av dårlige kundeopplevelser med support. Dette kan for eksempel skyldes at kunden mener banken ikke gjør nok for å hjelpe, eller at tjenestene ikke holder mål. Her er noen eksempler på dårlig kundeservice:

  • Lang ventetid før man får svar fra kundeservice

  • Chatboter og support uten ekte medarbeidere (kunstig intelligens)

  • Uhøflige kundeservicemedarbeidere

  • Veldig begrensede åpningstider

  • Få kontaktmuligheter

  • Tilbud om dårlige bankprodukter og -tjenester

Som kunde er det viktig å finne en bank som lever opp til forventningene – også når det gjelder kundeservice.

Hvorfor lese anmeldelser av kundeservice hos norske banker?

Ved å lese anmeldelser kan du se hva andre bankkunder mener om support hos de ulike bankene. På den måten kan du unngå å gjøre et dårlig valg når du er på jakt etter en ny bank.

Det kan også være nyttig å dele sine egne erfaringer vedrørende kundeservice hos banken sin. På den måten kan du hjelpe andre bankkunder til å gjøre et godt valg.

Hvilke banker har best kundeservice?

Det finnes mange banker i Norge, og det er veldig varierende hvor gode anmeldelser disse får med tanke på kundeservice. Gjennom anmeldelser og deling av erfaringer, er det imidlertid enkelte banker som skiller seg positivt ut i mengden. Her er noen av dem:

  • Bulder Bank

  • Sbanken

  • SpareBank1

  • Himla Bank

  • KLP Banken

  • Fana Sparebank

  • Landkreditt

Det finnes også mange andre norske banker som kan vise til fornøyde kunder. Hos oss får du oversikt over hvilke banker som er best likt av norske forbrukere med tanke på kundeservice og rådgivning.

Kan du stole på anmeldelser av banker?

Ja, som regel kan du det. Husk imidlertid på at dersom en bank har fått kun én anmeldelse og denne er negativ, kan bankens kundeservice fremstå dårligere enn den er.

Når du leser anmeldelser er det lurt å sjekke hvor mange forbrukere som har delt erfaringene sine. Jo flere kunder som har anmeldt en bank, jo tydeligere bilde kan du danne deg av bankens kundestøtte.

Husk også på at mange kunder kun legger igjen anmeldelser av tjenester og produkter når de har hatt en negativ opplevelse. Det er nok langt færre som tar seg tid til å skrive anmeldelser når de har hatt en positiv opplevelse med kundeservice.

Mer Tjenester