- På
- 15 nov. 2021
- Lesetid
- 11 minutter
Mye har skjedd innen forbrukeratferd og shopping siden den digitale revolusjonen tok av rundt 2010. Dette skjedde samtidig som salget av personlige elektroniske produkter som mobiltelefoner og andre elektroniske produkter eksploderte, og i dag har nesten alle aldersgrupper allerede tatt i bruk e-handel som en integrert del av hverdagen. Spesielt Millennials har vært i forkant av denne utviklingen, støttet av høyhastighetsforbindelser, konstant digital utvikling og global teknologisk innovasjon.
E-handel er nå den foretrukne handelsformen for mange forbrukere da det finnes et bredt spekter av produkter på nett som gir folk mange flere valgmuligheter når det gjelder pris, utvalg, bekvemmelighet og pålitelighet sammenlignet med tradisjonell handel i fysiske butikker. Siden de fleste av oss ofte er svært opptatt med jobb, familieliv og andre oppgaver i mesteparten av hverdagen, er det viktig at shopping, planlegging og læring er så tilgjengelig og oversiktlig som mulig, og kan tilpasses alle varianter av hektiske hverdager og personlige kalendere. I dag kan alt dette gjøres på nett og takket være mulighetene e-handel byr på kan hverdagen gjøres enklere.
Ulike former for e-handel
Når vi tenker på netthandel, eller e-handel som det ofte kalles, tenker mange ofte på å kjøpe og selge fysiske produkter som dagligvarer, klær, vape-produkter, møbler til hjemmet og andre fysiske produkter som vi kan trenge i hverdagen. Dette er imidlertid bare en liten del av bildet; i dag finnes det også massevis av tjenester på nett som du kanskje har behov for. I dag kan du bestille mat hjem, eller benytte deg av andre tjenester som kan gjøre hverdagen din enklere. Du kan til og med gjøre slektsforskning på nettet gjennom nettsteder som MyHeritage, eller skrive ut bildene dine ved ganske enkelt å bestille dem fra nettsteder som Optimalprint.
Den nye utviklingen av e-handel gjør også at aktiviteter som tidligere har vært knyttet til fysisk tilstedeværelse som utdanning, trening og teampraksis er tilgjengelig på nett. I dag finnes det muligheter for fjernundervisning og til og med opplæring via videosamtaler.
Mange kunder tror at man kan finne lavere priser på varer og tjenester på nett, noe som stort sett stemmer. Lavere forretningskostnader som husleie, lavere avgifter og færre ledd i leverandørkjeden gjør at nettbutikker generelt sett kan tilby varer og tjenester billigere på nett. I tillegg kan det finnes ekstra kostnader for bedriften å opprettholde en fysisk, tradisjonell butikk, eller for en kursholder å vedlikeholde et fysisk lokale for undervisning. For deg inkluderer ekstrakostnadene også tid borte fra hjemmet eller jobben, transportkostnader, inkludert drivstoff til bilen eller kollektivtransport, samt høyere kostnader for produkter og tjenester, fordi du ikke har samme mulighet til å sammenligne kjøpene dine fra forskjellige forhandlere og dermed finne den beste prisen. I tillegg må du ofte innom flere forskjellige fysiske butikker for å finne alt du trenger: blomsterbutikker for å kjøpe nye planter, vape-butikker for e-sigaretter, supermarkedet for å kjøpe mat, motebutikker for å finne nye klær, og så videre. På nett kan du enkelt og bekvemt klikke hjem produktene dine og få dem levert til hjemmeadressen din. Ønsker du å finne blomsterbutikker på nett, kan du for eksempel sjekke ut Interflora på nett uten å måtte besøke en fysisk butikk.
Online kurs, utdanning og læring
I dag trenger du bare å slå på smarttelefonen eller en annen digital enhet som er koblet til Internett for å lære noe nytt. Så enkelt er det. I dag finnes det apper og tjenester for alle ulike typer hobbyer og interesser, både for private og profesjonelle, og i alle prisklasser. Du kan finne gratis nettkurs i matlaging, programmering eller geologi. Du kan til og med ta nettkurs ved verdenskjente institusjoner som Harvard University eller Stanford University, som før den digitale tidsalderen var forbeholdt en veldig liten gruppe usannsynlig heldige individ. I dag finnes det nesten uendelige muligheter for e-handel på nett!
Alt dette står i skarp kontrast til fortiden, hvor folk var sterkt begrenset av geografisk plassering, pris, tilgjengelighet, popularitet og mer. Hvis du var interessert i et spesifikt kurs, en språkskole eller utdanning på begynnelsen av 2000-tallet, kunne planene dine gå i vasken når du fant ut at kurset bare holdes onsdag kveld, den ene kvelden du ikke kunne. Hvis vi spoler frem til i dag i dag, finnes det millioner av kurs på nett, på alle språk, som omhandler alle tenkelige emner, og som du kan få direkte tilgang til og gjennomføre i ditt eget tempo. I tillegg til å ta kurs på nett, finner du også et nesten uendelig antall videoer på YouTube med helt gratis og lett tilgjengelig informasjon.
Online bøker og lesing
Den økende utbredelsen av digitale produkter som mobiltelefoner, nettbrett og datamaskiner anses å være den viktigste faktoren som driver etterspørselen etter e-bøker og lydbøker over hele verden. I tillegg finnes det et økende fokus på miljøverntiltak verden over, hvor blant annet overforbruk av papir nevnes og det oppfordres til å redusere antall trykte sider verden over. Vi er alle klar over at vi må redusere bruken av papir, noe som gjør e-bøker og lydbøker til et utmerket alternativ for å spare miljøet. Takket være lesemateriell på nett kan vi bidra til en mer miljøvennlig verden.
I tillegg er det stadig flere som velger å ta nettkurs og benytte seg av fjernundervisning, fremfor å ta kurs som krever fysisk tilstedeværelse, noe som gjør at undervisningsmateriell i økende grad distribueres digitalt, noe som ytterligere øker veksten i markedet for elektroniske bøker og lydbøker.
Samtidig som forbrukere over hele verden har blitt mer bevisste på deres evne til å passe alle aspekter av livet inn i en hektisk hverdag, er det nå en økende etterspørsel etter at bøker og blader følger samme modell. De fleste har ikke tid til å vente på at en fysisk kopi av en bok skal sendes til hjemmeadressen eller fritidsboligen: de har tid akkurat der og da, og begynner å lese den med en gang. I tillegg er det mange som ikke vil drasse med seg de ulike bøkene og lesestoffet, og det er mye mer praktisk å ha dem for hånden, særlig siden du sjeldent drar noe sted uten din digitale enhet. Dette gjør at du alltid har en bok å lese for hånden, aldri mangler de viktige oppslagsverkene du trenger på jobben og alltid har en barnebok klar for godnattlesing, uansett hvor i verden du er.
Online kasinoer og underholdning
Betting er en tjeneste som lar forbrukere over hele verden spille et spill mot en avgift. Dette betyr vanligvis å satse på odds i håp om å vinne. Nettkasinoer og tipping er populært blant allmennheten, spesielt på grunn av de positive følelsene og adrenalinrushet du får ved å ta en risiko og muligens vinne en premie. Noen av de vanlige spillene på markedet inkluderer bingo, poker, lotto, rulett og spilleautomat. Nettkasinoer har blitt mye mer populære enn tradisjonelle fysiske kasinoer, og det er mange grunner til dette. Disse sidene tilbyr kundene sine en unik spillopplevelse og har mange forskjellige nettspill og tjenester å velge mellom. På nett er det ingen begrensninger for hvilke type spill du kan velge mellom og du kan satse på resultater for selv de mest nisjebaserte sportene. Alt du trenger for å begynne å spille online casino eller tipping er å registrere deg på en relevant nettside, laste ned en mobilapplikasjon eller lignende, og være over 18 år.
Veldedige organisasjoner og veldedighet på nett
Den digitale revolusjonen har ikke bare gjort det mulig å forbedre oss selv, den har også gjort det mulig å forbedre hverdagen til andre som har vært mindre heldige, samt å forbedre verden rundt oss.
Mange veldedige organisasjoner bruker nettverdenen til å engasjere både givere og følgere, samt for å fremme saken deres og informere publikum om hvordan virksomheten deres drives. De fleste veldedige organisasjoner får i dag pengene sine gjennom pengeinnsamlinger på nettet og kan motta donasjoner i mange forskjellige valutaer, fra mennesker over hele verden. Dette gjør det enkelt for folk å donere penger hvor som helst og når som helst.
I tillegg er det ikke bare etablerte hjelpeorganisasjoner som kan holde innsamlinger på nett. Digitaliseringen har brutt ned barrierer på alle fronter og det er nå også mulig for privatpersoner å samle inn penger til ulike formål på nett. Folk bruker sosiale og mobile plattformer for å øke rekkevidden til innsamlingen deres og få støtte fra venner, familie og enkeltpersoner fra hele verden, som nå enkelt kan donere til innsamlingen eller dele den med andre i nettverket deres. På denne måten kan du enkelt og raskt finne, eller bli oppmerksom på, saker du er interessert i, og med bare noen få klikk donere et ønsket beløp til noe du brenner for.
Fordeler med nettjenester
Alle disse nettbaserte tjenesteselskapene har en enorm mengde brukerdata som gjør at de kan bruke algoritmer som kan forbedre folks forbruk og læringsmønster. Algoritmer bruker mønstergjenkjenning, som kan tilpasse innholdet til hver enkelt person som bruker plattformen. Dette kan for eksempel ses på Netflix, som for hver bruker som logger inn viser en helt unik sammensetning av anbefalinger, basert på hva de tror akkurat denne personen vil like. Denne typen algoritme er imidlertid ikke unik for strømmetjenester, men kan brukes til ulike formål. For eksempel, når en student gjentatte ganger har problemer med å forstå et visst konsept eller paradigme under studier på et nettkurs, kan plattformen tilpasse læringsinnholdet for å gi mer detaljert informasjon for å hjelpe studenten. Du bruker derfor mindre tid på å søke etter svar eller relevant innhold, det presenteres rett og slett av tjenesten selv.
I tillegg kan du tilpasse innholdet til å passe inn i hverdagen. Mange av oss er opptatt med mange ting i løpet av uken og er derfor avhengig av at tjenestene vi bruker på nett er tilgjengelige hele døgnet og kan nås umiddelbart, uansett hvor vi er. Pendler du til jobb har du gjerne en time tilgjengelig som du kan bruke til å studere det avanserte Excel-kurset ditt via telefonen, eller slappe av og spille bingo, lese den siste selvhjelpsromanen eller lære en ny matlagingsteknikk som du kan prøve til middag.
I tillegg kan du raskt og enkelt sjekke hva andre brukere synes om dem, før du investerer i et nytt produkt eller en tjeneste. Leverandører og nettbutikker har ofte anmeldelser fra tidligere kunder synlige på nettsiden deres, slik at du raskt og enkelt kan forstå fordeler og ulemper: alt fra Anmeldelser av blomsterbutikker til dyptgående meninger om veldedige organisasjoner og deres arbeid, kan bli funnet på nettet på få minutter.
Hva bør du være oppmerksom på når du velger nettjenester?
Med et nesten uendelig utvalg av produkter og tjenester å velge mellom, hvordan kan du egentlig finne de beste? Fysiske produkter har ofte offentlige reguleringer på f.eks ingredienser, emballasje og kjemi, men hvordan vet du egentlig om du får den beste servicen? Det kan være vanskelig å vite om et nettkurs er bra og givende, eller om donasjoner vil bli brukt riktig når du donerer til en veldedig organisasjon. For at du skal kunne vite hvilke tjenester som er de beste, anbefaler vi at du alltid leser kundeanmeldelser som du kan finne her på NorskeAnmeldelser slik at du kan samle informasjon og finne den beste tjenesten for deg. I kategorien Generell har vi laget en oversikt over bedrifter som tilbyr tjenester og produkter innen områder som foto og print, veldedighet og nettbasert utdanning. Her kan du lese om andre kunders opplevelser og på denne måten danne deg en idé om akkurat hva du trenger, slik at du kan få mest mulig ut av pengene dine og slik at du vet hva du kan forvente.