NorskeAnmeldelser
    Nyttårsforsett: Hvordan holder man fast ved dem?
    16-12-2020

    Nyttårsforsett: Hvordan holder man fast ved dem?

    I år, still deg selv et viktig spørsmål - hvordan kan jeg lage et nyttårsforsett som ikke bare betyr noe for meg, men som jeg også faktisk kan holde? Om du trenger forslag til nyttårsforsett så er det viktig at du gjør research på mål som faktisk betyr noe for deg! Disse tipsene vil hjelpe deg med å komme med ideer til hvordan du lage et nyttårsforsett, lage realistiske mål, og holde deg til dem for året som kommer.

    1. Velg noe du faktisk vil gjøre

    Hvor mange ganger har du bestemt deg for å gå ned i vekt, lese klassikerne, spare penger, eller spise bedre? I stedet for å velge forsetter du tror andre liker å høre, velg noe som er virkelig viktig for deg. Vil lagsport eller individuelle sporter som ditt utløp for fysisk trening være mer meningsfylt for deg en et nytt medlemsskap i et treningsstudio? Ønsker du å starte et budsjett for å spare penger bedre, kan det hjelpe mer om du også blir mer miljøvennlig? Vil du bli bedre belest? Fokuser på slags litteratur er det du faktisk ønsker å lese. Ta stilling til å gjøre ting som er både meningsfylte og personlige.

    2. Vær spesifikk i resolusjonene dine

    Å ta et nyttårsforsett er bare å sette et mål. Vær veldig spesifikk om hva du vil gjøre for å øke sjansene for målbar suksess. Ha et klart mål. I stedet for å si at «Jeg skal spare mer», som ikke er spesifikt, kan du prøve «Jeg skal spare i gjennomsnitt 2500 kroner i måneden mellom nyttår og sommerferien.» Å være spesifikk tvinger deg til å tenke på hvordan, og ikke bare hva - og øker sjansene dine for å holde deg til målene dine. Tallet 2500 kroner tvinger deg til å tenke på hvor du kan kutte ned på kostnader. For eksempel så kan du gjøre research på enerigleverandøren din å se om du kan spare penger på strømregningen.

    3. Bryt opp forsettet ditt til dine til mindre, mer oppnåelige mål

    En flott måte å holde seg til nyttårsforsett er å dele den opp i mindre steg. For eksempel, i stedet for å planlegge å gå ned 5 kg, prøv i stedet å miste 1 kg i måneden. Start det nye året med å sette opp en sunn diettplan med spesifikke mål. Er målet ditt derimot å bli bedre belest og lese mer bøker, så må du sette deg selv mål fokusert på bøker. Har du hatt vansker med å sette opp en rutine for å lese romaner før, så er det ikke nok å bare si at du skal begynne å lese klassikerne. Start en uformell bokklubb med venner, der målet er en bok i måneden for eksempel. Eller, om du ønsker å gjøre dette på egen hånd, start med å føre en liste over hvor mange bøker du har lest, inluder sidetall, temaer dekket i bøkene, om du likte boken og lignende. Nå har du en oversikt over hvor mye du leser. Det viktige med forsettene dine her er at du skaper datapunkt som du kan måle din egen fremgang opp mot. Du føler at du kontinuerlig oppnår mål.

    4. Hold kursen

    Finn måter å minne deg selv på målene dine! Skriv forsettet din på Post It-lapper, og heng dem der du ser dem oftest - speil, dører, inne i kjøleskapet. Vurder å dele dine beslutninger med venner eller familie for å finne en ansvars-partner. På på denne måten kan du takle lignende mål med en venn, og det gir deg en litt høyere terskel for å bryte forsettet. Du skuffer ikke bare deg selv, men også ansvarspartneren din. Lag og utvikle en plan. Er forsettet ditt å gå ned i vekt, ha ikke bare et mål om antall kg. For eksempel, om du forplikter deg til å lage en diettplan er det mindre sjanse for at du gir opp det overordnede målet om å gå ned i vekt. Ta i bruk verktøy som stopper fra å gi opp.

    5. Ikke straff deg selv for tilbakeslag

    Ikke gi opp når du ikke når et ukentlig eller månedlig mål. Du kommer til å ha stunder der du ikke greier å oppfylle forsettet. Om du forsover deg en dag og går glipp av en treningsøkt, for eksempel, ikke vær for streng mot deg selv, og, aller viktigst, ikke gi opp. Ta den ekstra pausen som en uventet bonus, og fokuser på hvordan du kan unngå at du gjør samme feilen om igjen. Bruk feiltrinnene som viktige lærdommer om hvorda du kan bli bedre på å oppnå målene dine.

    6. Hold deg selv fokusert

    Et siste tips om hvordan du kan beholde nyttårsforsett: Hold fokuset på det overordnede målet. Å gjøre en livsstilsendring kan være vanskelig, så oppsøk ideer og råd fra andre som har nådd lignende mål. Bøker, filmer, nettfora og likesinnede venner eller kolleger kan utløse motivasjonen du trenger for å holde deg på sporet.

    Sett deg opp for suksess i 2021 med å velge meningsfulle, meningsfylte mål som vil forbedre din egen lykke og velvære. Hold deg forpliktet til mindre, oppnåelige punkter hele året for å få til virkelige varige endringer i livet ditt.

    Relatert